Saturday, December 17, 2011

.:mari kita doakan ariff alfian rosli:.



assalamualaikum korunk...
marilah kita sama2 berdoa kehadrat Ilahi agar ariff alfian rosli kembali kepangkal jalan...






info,
nama : ariff alfian rosli
pendidikan : jurusan perubatan, dublin. tajaan pertonas
status : berkahwin dengan lelaki wagra dublin



p/s:: ibubapa @ bakal ibubapa sekalian, 
terapkanlah akhlak dan akidah 
kpd anak2 kita mereka 
tetap dilandasan yg benar..




Sunday, December 11, 2011

.: lamaaa tahannn wooooo :.


salam korunk !!!!!
rindu nyooo cikbee pada belog cikbee ni...
lama tahu cikbee tahan nafsu nak hupdate belog ni tauuu !!!

sebulan kot cikbee tak hupdate !!
bukan ape, cikbee bz n mek lappy nih buat prangai.. ngade !
bole dia takmo hidup.. ish ish...
memang menguji tahap kesaboran nih...

skang ni ok dah sikit tp still "ngom" agi wooo ...

okeyh lah, sempena cikbee dah dapat hupdate nie,
cikbee mau promote momote sikit belog akak kesayangan cikbee sowang nih...


**sedikit review
dia suka memasak. ha ha..
so for those yg suka @ gila memasak @ mencoba resepi baru dan unik,
silalah layari darliecious untuk keterangan lanjut ye...
n korunk perlulah abaikan template belog beliau kerana she's d beginner..
slamat maju jaya wahai kakak...





nota lappy :: 
cikbee pon terikot2 dok buat kek dgn beliau..
huhuuu... 
sampaikan siap share resepi dgn 
bakal mentua dah pon..
whooopppss..
hahahaaa...
till then..
papaii korunkk...





Thursday, October 6, 2011

.: Gunting kemaluan suami :.


TAIPEI – Seorang wanita menggunting kemaluan suaminya sebelum mencampakkan organ itu ke dalam sungai.
Wanita warga Vietnam berusia 30 tahun itu bertindak demikian sebagai membalas dendam terhadap suaminya kerana menjalinkan hubungan sulit dengan wanita lain serta penderaan fizikal yang dilakukan ke atasnya.
Si isteri yang hanya dikenal pasti dengan nama keluarganya, Pan, memotong hampir separuh kemaluan suaminya di rumah mereka di Tainan, selatan Taiwan, ketika lelaki itu tidur selepas mengambil dadah dan pil tidur.
Dia kemudian mencampakkan organ seks suaminya, warga Taiwan berusia 29 tahun ke dalam sungai sebelum menyerah diri kepada polis.
“Dia ditahan atas tuduhan menyerang,” kata seorang anggota polis yang enggan namanya disiarkan.
Wanita itu memberitahu polis, dia tidak menyesal dengan perbuatan terhadap suaminya yang menganggur dan penagih dadah. Polis berkata, Pan mendakwa menderita kerana sering dipukul walaupun dia bekerja di sebuah kelab karaoke untuk menyara keluarganya sejak pasangan itu berkahwin dua tahun lalu.
Hubungan sulit lelaki itu dengan wanita lain, yang sengaja tidak disembunyikannya, mendorong Pan bertindak demikian.
Dia boleh dihukum penjara sehingga 12 tahun jika sabit kesalahan. – AFP

sumber ;









para lelaki sekalian...
gerun tak baca tu ?? gerun tak ??
cikbee baca pon seriau baca.. tapi ikutkan hati mmg padanlah muka si suami tu kan.. dah la penganggur, penagih malah ciap menjalinkan hubungan sulit lagi... memang patotla kene potong ponn.. ha ha

tapi kalau ikutkan akal fikiran, tak patut kita buat macamtu sekali even kita nak marah sekalipon..
banyak lagi cara dan tindakan yg bole kita lakukan kalo nak sedarkan si suami..
tapi, mungkin si isteri sangat marah kerana sering menjadi mangsa..
korunk semua jangan buat ini macam tahu !




till then...
papaiii..
tapi yg bestnye, 
si isteri sanggup serah diri pada polis..
sebab beliau tahu, tindakan nya itu salah disisi undang2..
nota pipi:: wahai wanita, jangan diugut sang suami dengan,,
"abg ! kalo abg curang, ayang POTONG abg punya tau !"

pe sengih2 ?? 
penah lah tu ugut camgithuu kan??
ha ha .





Tuesday, October 4, 2011

Monday, October 3, 2011

cara RASULULLAH SAW melayan isteri (teladan yg baik bagi suami/bakal suami))



sumber :: facebook


Budi bahasa itu yg membuatkan org respect.. dan bertambah segan bukannya Dengan cara tekanan dan garang. Perfect husband.. He makes the world follow..

Kisah Rasulullah SAW sebagai pengajaran

1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina ‘Aisyah menceritakan ‘Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu
urusan rumahtangga.

3) Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang.’

4) Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda teramat lapar waktu itu.. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina ‘Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, ‘Belum ada sarapan ya Khumaira?’ (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina ‘Aisyah yang bererti ‘Wahai yang kemerah-merahan’)
Aisyah menjawab dengan agak serba salah, ‘Belum ada apa-apa wahai Rasulullah.’
Rasulullah lantas berkata, ‘Jika begitu aku puasa saja hari ini.’ tanpa sedikit tergambar rasa kesal di raut wajah baginda.

5) Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami sedang memukul isterinya. Rasulullah menegur, ‘Mengapa engkau memukul isterimu?’
Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar,
‘Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap degil juga, jadi aku pukul lah dia.’
‘Aku tidak bertanyakan alasanmu,’ sahut Nabi s. a.. w. ‘Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?’

6) Pernah baginda bersabda, ‘sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik, kasih dan lemah lembut terhadap isterinya.’ Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat..

7) Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat, pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali.
Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang,

‘Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?’
‘Tidak, ya Umar.. Alhamdulillah, aku sihat dan segar.’
‘Ya Rasulullah… mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit…’ desak Umar penuh cemas.

Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat untuk menahan rasa lapar baginda.
Batu-batu kecil itulah yang menimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda.

‘Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?’
Lalu baginda menjawab dengan lembut, ‘Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin,menjadi beban kepada umatnya?’ ‘Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak.’

8) Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang dipenuhi kudis, miskin dan kotor.

9) Hanya diam dan bersabar bila kain rida’nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.

10) Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ke tuanan.

11) Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan.

12) Pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak.

13) Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi. Bila ditanya oleh Sayidatina ‘Aisyah, ‘Ya Rasulullah, bukankah engaku telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?’
Jawab baginda dengan lunak, ‘Ya ‘Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur.’

Subhanallah sungguh tinggi pekerti baginda Rasulullah SAW.





Saturday, October 1, 2011

.: we're counting days :.






nota vespa ::: sudah bulan sepuloh dah kan ???
copett nyeee masa berlaluuuu...
sedang menghitungggg haaaarrrriiii...
detik demi detikkkk...
kawan2, doakan yg terbaik tuk cikbee yee..
:)




Friday, September 30, 2011

.:suami ikat, PERKOSA isteri degil :.



sumber :: myMetro

sudah baca ???
cikbee TAAAAAAAAAAAAAKOOOTTTTTT... !!!


para suami sekelian alam ,,,
banyak lagi cara nak mendidik isteri anda...
berkasar bukanlah caranya...

oleh itu, carilah ilmu dan selamilah ilmu agama dalam bab2 ini sebelum melayari bahtera perkahwinan anda...
bagi yg sudah berkahwin, teruskan mendalami ilmu agama agar rumahtangga aman damai dan sejahtera..




till then,
papaiiii..






.: MAKIN MAHAL TAJAAN MAKIN TAK CUKUP KAIN ! :.


oh cikbee menyampas
oooooOhkeyhhhh...
tengok paper arini ??
suda baca wedding eksklusif memek eh silap, memey dengan norman ???
cukup tidak suka..!!

kalo korunk nak tengok,
                                                                 --------> klik sini  ...
cikbee kecik n tolong tutupkan siket mana mana yg terdedah tuu...




ok, sudah tonton ??
amacam ?? seksa tak ??
even tho' cikbee bukan amek jurusan fesyen, tapi cikbee nak komplain lah siket..

bagi cikbee, gaun tu tak lah nampak 12 juta pon..
sebab guna kain macam tak cukup je kan ?
pastu, kita sebagai orang islam, janganla nak tiru sangat gaun mat salleh or mek2 salleh tu..
ni tidak, gaun tu sampai paha kot ??
apakata labuhkan siket..
kan sopan tuu...
tak gitu kengkawan ??



p/s:: kawan cikbee kat alam maya ni, 
cikbee nak nasihatkan, janganlah seksi seksa sangat ye...
kesianlah dekat kaum adam tu... 
kot kot nanti terliur dorang duk tengok keputihan 
dan kegebuan tubuh badan kaum hawa tu nanti...
kang tak pasalpasal ter "on*ni" dalam toilet gara gara keseksian kamu...
nauzubillah...
ingatlah sahabat, dunia ni sudah meniti di akhir zaman..
bermakna, khiamat sudah hampir tiba...
sama samalah kita berubah kearah kebaikan...
:) 






Tuesday, September 27, 2011

.: solat itu tiang agama :.


tak kira dimana kita berada berada, apa yg kita lakukan, 
sembahyang tetap sembahyang..







thanks to mpkb-bri kerana menyediakan tempat untuk berwuduk..
alhamdulillah..
masih ada yg perihatin dalam bab2 solat..




p/s:: harap2 menanglah red warriors ini malam...



till then..
papaaaiii...



sambung kerja !!




Monday, September 26, 2011

.: 4 golongan lelaki yg akan ditarik masuk neraka :.



SHARING IS CARING...
sumber :: facebook amirul mujahidin


Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik

masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka
yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga
amanah itu. Mereka ialah:


1. Ayahnya

Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya didunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dgn hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang?. Adakah kau mengajarnya bersolat?..menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahannam.)


2. Suaminya

Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan utk suami tapi utk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yg alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, saumnya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dlm neraka.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yg kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana .)
NAUZUBILLAHH..


3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaran Islam,tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(p/s; Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn hanya menjaga amalmu, dan jgn ingat kau terlepas... kau juga akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dgn maksiat... dan tidak menutup aurat.)


4. Anak2 lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram disisi Islam. bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya...maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak....dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

(p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu.... nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa.... krn ibu juga insan biasa... x lepas dr melakukan dosa... selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya.)


Lihatlah.....betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah diakhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yg bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.
Firman Allah S.W.T; "Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu...."..!!!!








Sunday, September 25, 2011

.: nEnaS yang COOL :.



cool kann ??!




hupdate tuu jee...
barang siapa yg mau jumpe nenas yg cool, 
silalah berkunjung ke HPPNK..
jom jomm...
banyak lagi yg menarik...




Saturday, September 24, 2011

.: bersanding, perlukah ? ? :.



sumber dipetik dari :: Halaqah.net


SOALAN:
Berikutan penerangan ustaz di dalam akhbar Utusan Malaysia pada Jumaat 28 Ogos 2009 mengenai hal-hal adat Melayu yang boleh membawa kepada syirik kepada keesaan Allah, saya amat berharap agar ustaz dapat menjelaskan tentang hukum upacara bersanding dan merenjis semasa adat majlis perkahwinan orang Melayu.


Jawapan:

Hukum Bersanding


Jika majlis persandingan tersebut dibuat secara tertutup (di hadapan keluarga terdekat/mahram), ia diharuskan. Ini kerana ada di antara adat yang masih boleh dipulihkan mengikut acuan Islam atau memenuhi tuntutan syarak.

Tujuan asal majlis bersanding ini ialah untuk memperkenalkan pengantin yang bergelar raja sehari kepada orang ramai.

Memang seharusnya mereka diperkenalkan sebagai pasangan suami isteri. Lebih-lebih lagi kebanyakan tetamu yang datang ke majlis walimah itu adalah bertujuan melihat dan menatap wajah pasangan raja sehari.

Namun di dalam majlis yang penuh kemeriahan dan bersejarah perlu di pastikan agar syariat Islam tidak tenggelam dalam lautan kegembiraan.

Persoalan yang sangat penting dalam bersanding ialah dari manakah asalnya budaya bersanding; adakah ia budaya masyarakat melayu atau budaya masyarakat lain.

Sepanjang pemerhatian, saya dapati budaya bersanding di Malaysia asal usulnya adalah dari budaya masyarakat India. Sekiranya masyarakat Melayu masih mahu berpegang kepada adat maka perlu pastikan adat itu tidak bercanggah dengan syariat Islam.

Justeru, apa jua bentuk upacara majlis persandingan boleh diadakan tetapi dengan syarat persandingan itu hanya dikhaskan untuk ahli keluarga yang mahram sahaja.

Tiada percampuran iaitu pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

Tiada pembaziran dan tiada aktiviti-aktiviti yang melalaikan. Apatah lagi jika mengabaikan perintah Allah SWT dengan meninggalkan solat atas alasan sibuk melayan para tamu yang hadir.

Disebabkan manusia tidak mengambil berat terhadap syariat maka hilangnya keberkatan dalam sebuah perkahwinan. Ini kerana manusia lebih ghairah menggembirakan orang ramai dan tidak menggembirakan Allah SWT.

Itulah masalahnya; manusia hanya akan mencari Allah SWT ketika ditimpa duka dan dalam keadaan terhimpit; dan melupai-Nya sewaktu dia senang dan gembira.

Hukum Adat Merenjis


Adat merenjis jika ia dilakukan dengan kepercayaan untuk menghindarkan pasangan pengantin daripada nasib buruk atau gangguan makhluk halus, ia tidak ubah seperti mengikuti adat masyarakat Hindu. Ia adalah diharamkan.

Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya: "Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia termasuk dalam golongan mereka". (Hadis sahih riwayat Abu Dawud).

Dalam hadis lain yang dikeluarkan oleh al-Imam Ahmad, Ibn Umar r.a juga berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Aku diutus dengan pedang menjelang hari kiamat, sehingga (orang-orang bukan Islam) menyembah Allah yang satu, tidak ada sekutu bagi-Nya, dijadikan rezeki dibawah bayangan tombakku, dan dijadikan hina dan rendah bagi sesiapa saja yang berselisihan dengan urusanku. Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia termasuk dalam golongan mereka". (Musnad Ahmad)

Dua hadis di atas jelas menunjukkan kepada kita mengenai larangan Islam kepada umat Islam supaya tidak mencontohi atau meniru adat dan amalan masyarakat yang lain selain dari Islam.

Namun begitu, jika ia dilakukan dengan niat semata-mata untuk meriah dan menyerikan lagi majlis perkahwinan tersebut tanpa disertai oleh sebarang niat yang lain, maka ia diharuskan.

Walau bagaimanapun, terdapat sesetengah pihak yang melarang mengamalkan adat tersebut dengan alasan ia bukan dari budaya Islam.

Memang benar, panel turut mengakuinya. Namun, Islam tidak melarang sebarang adat tempatan dan budaya sesuatu tempat selagi mana adat dan budaya tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan di dalam Islam.

Wallahu 'Alam.







till then,
papaiii..
renung2kan...


nota tangan:: 
asyik cakap pasal 
nikah je cikbee ni kan..
teheeee...









Friday, September 23, 2011

.: tak tenang di malam pertama :.



petikan mymetro :::


JOHOR BAHRU: Malam pertama seorang pengantin baru tidak seindah diimpikan apabila dibayangi lapan along yang memburunya selepas gagal melunaskan pinjaman berjumlah RM10,000 yang dibuat sebagai hantaran kepada keluarga pengantin perempuan.
Mangsa hanya mahu dikenali sebagai Zali, 24, berkata, dia juga terpaksa berlakon gembira ketika diraikan sebagai raja sehari di atas pelamin ketika majlis persandingan berlangsung di rumah pengantin perempuan di bandar raya ini, awal bulan lalu. 

Zali berkata, nasibnya ibarat ‘sudah jatuh ditimpa tangga’ apabila menanggung hutang along yang mengenakan kadar faedah pinjaman hingga 200 peratus. 


“Saya kekurangan wang untuk menyediakan wang hantaran serta perbelanjaan lain lalu meminjam wang daripada along kerana buntu selepas tiada sesiapa dapat membantu.




“Along pertama meminta saya memasukkan RM1,000 ke dalam akaun banknya sebagai cagaran bagi mendapatkan RM10,000 dan selepas melakukannya, dia berdiam diri walaupun dihubungi beberapa kali,” katanya.


details



assalamualaikum korunk semuaa...

sudah baca harian metro untuk ini hari ?? sungguh menghayatkan hati kan baca kisah Zali ni.. hanya kerana ingin memenuhi kehendak pihak pengantin perempuan, dia sanggup berhutang dengan "along"... kalau dulu cikbee suka tengok siti sifir dalam A.L.O.N.G.. heee, korunk yg sebaya cikbee mungkin masih ingat siti sifir ni kann...

ok, back to d topic la kann... kalau korunk sayangkan bakal suami korunk, sanggup ke korunk nak biarkan si bakal suami meminjam dengan geng2 along ?? sedangkan kita sedia maklum tentang along ni kan ?? lainlah kalo si bakal suami ni seorang yg kaya dan raya.. itu lain cerita nya.. kalo mampu itu no hal.. kalo tak mampu, berpada pada lah...

lagipon, bila dah nikah, korunk tinggal bersama gakkan ?? hutang yg dibebani oleh suami tu pon turut ditanggung korunk kan?? sape yg susah ?? korunk dan suami korunk jugakkan?? 
fikir2kanlah...

tidak perlu hiraukan pandangan orang kampung, sedara mara or rakan taulan sekiranya mereka memandang rendah or even mencemuh tentang wang hantaran korunk. kerana bukan mereka yg tanggung beban2 selepas majlis tu kan..? 
lagipon, kebahagiaan rumah tangga bukan boleh diukur pada jumlah hantaran.. 
am I right ?



till then...
renung2kan...
dan jangan bebakna bakal suami mu...
selamat beramal kawan2...
sambung wat keje !!
yeayy !! 
cikbee PENAT !!
heee







Tuesday, September 20, 2011

.: HARI PELADANG, PENTERNAK & NELAYAN peringkat negeri kelantan :.



assalamualaikum korunk...
cikbee super duper busy smpai xdapat nak online langsung..
ni curi curi online.. heee..
just wanna share about this programme..
sesapa yanga ado kat qlate tu, jgn lupa mari sinih deh..




till then..
papaiii..
jom wat keje... !!
ohh  lupaa...
retiss pon datang tau..kita ada nash  dan  juga ezad exist...
jooommm  !!!





Friday, September 16, 2011

.: pernah rasa rindu :. warning !!gambar banyak giler!!


assalaaaamualaikum !!
hye peeps...<----bajet artis la kann sangat..hii

korunk pernah tak rasa rendhu hinggakan you keep rewind the same pic again n again ???
hah !! 
itulah yg terjadi pada kuuuu...

pe ?? pe ??
musti korunk ingat cikbee rendhu kan boipreng ka hapa kann ??
no.. no.. noooo...
cikbee rendhu kan BUMI KENYALANG...
rendhu sangat sampai tiap2 hari dok nengok gambar samaaa...
banyak kenangan manis, pahit, masin, payau and segala bagai kenangan lagi lah...
antaranyeeee....






cikbee rendhu kan ikan arapaima..
yg mana tak nampak pon ikan sepisis tuu..hihii
-
-
-
cikbee rendhu kan buaya buaye yg super duper manyak kat jong's crocodile..
nengok tuuu,, siap bole pegang ekorrr boooyaaaa... ;P

-
-
-

cikbee rendhu kan taman sahabat..
tengok tugu tu, cantikk kan...

-
-
-

rendu jugak everise...
everise memang glamour dekat bumi kenyalang...
rindu jugak minah2 cung depan kaunter tuhh..

-
-
-

rendu tasik unimas... jugak kolej alamanda..
cikbee turut merindui orang duk pegang camera tuuu..
:(

-
-
-

rendhu pada kecantikan waterfront...

-
-
-
rumah panjanggggg.. 
kat qlate takda rumah panjang camnih...

-
-
-

rendhuu korunk !

-
-
-
and last but not least,,,
pakcik kiterrr...
lama suda tidak ketemu..
rendhuu sama kitak eh..





till then,,
papaaaiii..
entry rendhuuu..








Thursday, September 15, 2011

.: masjid yang UNIK :.


assalamualaikum semuaaaa....

teringin menjejakkan kaki ke masjid yg unik lagi pelik...
tak caya ???
nengok bawah ni...
ohkeyyhhh..
jom menabung, kita pakat g niger utara...




unik kaannn ???!
tak macam masjid pon kan..




till then...
papaiiii...
lupe nak gtau...
ini masjid namanya 
masjid agadez..
ohkeyhhh..
;)







Wednesday, September 14, 2011

.: tak tahu kenapa :.


ntah kenaapaa..
tak tahu kenapa cikbee suka tentang Datuk SMS ni...
bila ada kluar magazine, cikbee terbeli..sebenarnya cikbee tak mahu beli pon...
macam terdapat daya tarikan ghituuu...
berhantu sungguh...
naknak lagi bila beliau meng "hupload" gambar baby beliauuu...

layan ah pic bawah nih..
shhoooomelll kan...
datuk pon handsome !!
heee..





time shoot for mingguan wanita.. 
beli la magazine ni, banyak lg gambo menarik ooo..




ini dalam fanpage beliauuu....




till then...
pappaaaiii...
nite peeps...





Friday, September 9, 2011

.: tips memulakan perniagaan :.



berniaga merupakan punca rezeki yg utama...
namun, tak semua mereka yg berniaga menjumpai jalan kejayaan..
ada yg kecundang ditengah jalan dan ada juga yg kecundang ditepi jalan.. heh. heh.
jadi disini, cikbee mau berkongsi sedikit sebanyak ilmu perniagaan yg cikbee ada untuk di share2 kan..
sebagaimana korunk tahu @ tidak, cikbee juga turut berniaga dan cikbee mmg suka berniaga...
side income dia besssttt !!
ohkeyhh...
macam biasa, sharing is caring.. kannn..??!


mari sini bace...

1) fikir betul2, apa kelebihan yg korunk adaa... sebagai contoh, pandai memasak...
so, korunk bole bukak kedai makan...

2) jangan tiru orang lain.. contoh, kawan kamu maju dalam perniagaan kain, kamu pun nak bukak kedai kain jugakk... itu tidak digalakkan... korunk kene buat sesuatu dgn kemampuan yg korunk ada.. bukan tiru orang lain... lainlah kalau korunk pon ada skill dalam menjual kain, itu memeng digalakkan ...

3) modal... cari dulu modal sendiri.. jangan terus fikir nak buat loan... biar kedai kecik janji income masyukkk.. kalo buat loan, belum tentu kedai korunk akan maju kan? sedangkan tiap2 bulan wajiblah membayar tanggungan hutang yg korunk buat tuuu... ye dop??

4) jangan ada perasaan malu... sesetengah pihak malu untuk berniaga.. yelaaa, ada degree takkan nak menjual kat pasar malam jek ?? aiipp !! haroom cakap macamtu.. rezeki Allah ada dimana2, tak semestinya korunk berdegree ka, master ka, phd kaa, rezeki tu ada dimana2... cuma kamu sahaja yg perlu mencarinyaa... sebagai contoh, gaji bulan2 kamu rm1900.. basic degree la kan.. tiap2 bulan, korunk dapat rm1900 je la kan? tak bertambah or even berkurang... tapi kalo berniaga, tak mustahil korunk dapat lebih dari tu kan ?? :))

5) rajin.. korunk kene rajin bukak kedai.. jangan hangat hangat taik ayams jek...

6) rela berkorban... huhuu, ni yg payah ni.. korunk kene rela berkorban masa korunk... masa untuk berlepak lepaking denga members... korban masa dating dengan orang2 korunk sayang.. n korbankan juga masa tidur korunk.. :((

7) doa agar dimurahkan rezeki... itu sudah semestinya bagi kita orang muslim...



ohkeyh lah.. cikbee ase cukop dah kot tips ini.. baca2kan dan selamat beramal...


till then..
papaiii..





Thursday, September 8, 2011

.: dunia semakin mahal :.


assalamualaikum korunk semuaaa...


masih dalam mood raya ? mau keje tapi malas ??
taip ON MALAS dan hantarkan ke 8888 ...
hahaaa.. cikbee melalut dah ni...
ohkeyhhh seteret to da point k...



korunk tak rasa tension tak hidup di dunia zaman sikalang ni??? iyelah, mana tidak nye,
gula dah mahal...
tepung dah mahal...
ayam dah mahal...
minyak dah mahal...
senang kata semua dah mahal lah...


ni haa, yg terbaru, 15 september ni, kepada insaninsan yg pakai talipong semua kene bayar extra dah...
pakai talipong pon dah dikene kan tax woooooo...jangan memain kauuu...haiiyoooo...
hebat kan dunia sikalang...???
semua dah naikk...


lagi satu,, khursus nikah pon dah naikk weeeiiii...
taon lepas rm50 jek.. sikalang rm70.. yeeehhaaaaa...
kalo ton depan tidok tahu lah cikbee brape rege nyeee... ok, sesape duk area bachok kelantan,
28 & 29 ni ada satu slot pra-perkhawinan tau.. kalo sesape nak attend,
sila dapatkan borang di Balai Islam Lundang keyhh...
jumm sesame pergi khursus pra-perkhawinannn..
hoyeehhhhhhh....



nota mata :: cikbee xbrapa sihat, 
korunk doa2kan agar cikbee cepat2 sembuh ye.. 
saayang korunk... :)

till then..
pappaaaaiii....
















Tuesday, August 23, 2011

.: dalam diam kita riak :.


assalamualaikum semuaaa...

puasa tak?
ok, entri kali nih cikbee nak menceritakan tentang
satu perasaan yg mampu mengurangkan pahala kita iaitu riak...
kadang2, semasa kita menuturkan kata, kita tidak tahu yg kata2 tu berunsurkan riak sedangkan kita langsung tidak terniat untuk meriakkan diri.. (heee ayat terbelit2) senang kata tidak sengaja.. mungkin kita terlalu obses dengan kesenangan yg kita miliki ? mungkin...


jadi, jauhkan lah dari sifat2 takbur dan riak ini kerana ia dapat memusnahkan pahala...
mungkin, pihak yg mendengar turut mempunyai PHD ? Penyakit Hasad Dengki yg mana mereka mencemburui kesenangan, kebahagiaan dan kemewahan yg telah kita perolehi.. sementelah lagi pabila kita mengagung-agungkan kebahagiaan kita pada sesetengah pihak...


oleh itu, bersederhanalah dalam sesuatu agar tidak timbul perasaan riak didalam diri kita..
bersyukurlah dengan kurniaan Allah di atas muka bumi ini kerana kita hanyalah pelakon yg meminjam pentas dunia yg sementara ini... semoga  cikbee sekeluarga serta kawan2 terhindar dari sifat riak dalam diam ini.. nauzubillah...
banyakkan beristiqfar...




till then,
papaaaiiii...
p/s:: jom tambah pahala laagiii 
sementara ramadhan masih ada..





Sunday, August 21, 2011

.: kuih taik itik :.


assalamualaikum korunk semuaaaa....
arini cikbee nak story mory pasal kuih pelik kat qlate ni...


--
--
--
--
--


ok, tgk dah? tahu tak kuih ape tu? kalo tak kenal meh cikbee kenalkan...

yg bulat macam tak bulat tu, dipanggil kuih buah tanjung...
yg panjang macam bihun tu jala mas...
n yg putih tu kuih taik itik...heheee.. taik itik nye letak nama..huhuu..
utk pengetahuan korunk yg xtahu ttg kuih ni, kuih2 ni semua nya manis2 okeyhh...



till then,
papaii..
p/s:: selamat berbuka ya..
kalo mai qlate jgn lupa try kuih muih ni..
especially taik itik tuh.. 
:)






Saturday, August 20, 2011

.: 10 malam terakhir dahhh :) :.



sharing is caring..
sumber :: iluvislam 

Antara kelebihan besar bulan Ramadhan ialah di dalamnya terdapat lalilatul-Qadar atau malam al-Qadar (kemuliaan) yang dinyatakan keistimewaannya secara khusus oleh Allah dalam surah al-Qadr
Cukuplah saban tahun kita mengorbankan 10 Malam Terakhir Ramadhan dengan persiapan Hari Raya, berlepak-lepak, dan bermain mercun bagi kanak-kanak. Cubalah kita persiapkan awal-awal lagi persiapan raya itu agar kita dapat menumpukan perhatian pada 10 Malam Terakhir Ramadhan tahun 2011 ini. Apasalahnya kan?
"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qur'an) pada malam al-Qadar (kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar". (al-Qadr: 1-5)
Dalam surah ini kita melihat kelebihan malam al-Qadar iaitu;
Ia merupakan malam penurunan al-Quran. Menurut Ibnu 'Abbas; penurunan yang dimaksudkan ialah penurunan al-Quran secara sekaligus dari Luh Mahfudz ke Baitil-'Izzah yang terdapat di langit dunia/pertama. Setelah itu barulah diturunkan berperingkat-peringkat kepada Rasulullah s.a.w. selama 23 tahun.Beramal pada malam al-Qadar lebih baik dari beramal selama seribu bulan (iaitu 83 tahun 4 bulan) yang tidak terdapat di dalamnya malam al-Qadar.Pada malam itu, Jibril dan juga para malaikat turun ke langit dunia atau ke bumi dengan membawa kebaikan dan keberkatan yang ditetapkan Allah untuk tahun tersebut hingga datang malam al-Qadar berikutnya. Menurut Imam Ibnu Kathir; "Banyaknya malaikat yang turun pada malam al-Qadar adalah kerana banyaknya keberkatan malam tersebut. Para malaikat turun bersama turunnya berkat dan rahmat sebagaimana mereka turun tatkala mendengar bacaan al-Quran, mereka melingkungi halaqah-halaqah zikir dan mereka membentangkan sayap-sayap mereka kepada orang yang keluar mencari ilmu untuk membesarkannya".Malam al-Qadar itu penuh dengan kesejahteraan hingga terbit fajar, yakni; pada malam tersebut Allah tidak mentakdirkan melainkan perkara-perkara yang baik, selamat dan sejahtera. Ada ulama' berpendapat; pada malam al-Qadar itu para malaikat yang turun akan mengucap salam kepada sekelian orang beriman yang mereka temui sama ada lelaki atau perempuan.


sabda Nabi Muhammad s.a.w ::; "carilah lailatulqadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan ramadhan" Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Saidatina Aisyah R.A



till then..
papaaiii...

jom terawikhh...







Thursday, August 18, 2011

.: bilakah malam LailatulQadar :.


sharing is caring...
sumber :: iluvislam

Lailatul Qadar adalah satu malam yang amat istimewa. Pada malam tersebut Allah s.w.t. telah menurunkan al-Qur'an dan para malaikat membawa ketetapan Qadha' dan Qadar untuk setahun berikutnya. Selain itu malam tersebut adalah lebih baik dari 1000 bulan yang lain.
Bilakah Lailatul Qadar? Lailatul Qadar jatuh pada salah satu malam yang ganjil pada sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan. Rasulullah s.a.w. menerangkan: "Carilah Lailatul Qadar pada malam-malam yang ganjil daripada sepuluh malam yang terakhir daripada bulan Ramadhan." [Shahih al-Bukhari, hadis no: 2017]
Ada pandangan yang berkata Lailatul Qadar jatuh pada malam 27 bulan Ramadhan. Pandangan ini sebenarnya kurang tepat kerana tidak berasal dari al-Qur'an atau al-Sunnah yang sahih. Beberapa sahabat Rasulullah ada mengatakan mereka menemui Lailatul Qadar pada malam 27, akan tetapi ia hanya berlaku pada tahun tersebut. Pada tahun-tahun yang lain, ia jatuh pada malam yang lain. Ini kerana malam Lailatul Qadar sentiasa berubah-ubah dari tahun ke tahun. Yang diketahui adalah ia akan jatuh pada salah satu malam yang ganjil pada sepuluh malam yang terakhir. Kenapakah Allah dan Rasul-Nya tidak menetapkan satu tarikh yang pasti?
Syaikh Yusuf al-Qaradhawi menjelaskan hikmahnya: "Milik Allah-lah hikmah kebesaran yang ada di sebalik rahsia-rahsia-Nya. Sekiranya kita mendapat keyakinan bahawa Lailatul Qadar berlaku pada malam tertentu sahaja, tentu semangat kita mengendur di sepanjang Ramadhan dan merasa cukup dengan menghidupkan malam yang ditentukan itu sahaja.
Kerahsiaannya merupakan pendorong untuk melakukan amal pada bulan itu seluruhnya dan melipat gandakan amal tersebut pada sepuluh malam terakhir. Ini mengandungi kebaikan yang sangat banyak bagi individu mahupun jamaah. Hal ini sebagaimana Allah s.w.t. merahsiakan saat yang doa menjadi mustajab pada hari Jumaat agar kita sentiasa berdoa kepada-Nya sepanjang hari Jumaat. Allah juga merahsiakan Nama-Nya yang paling agung yang apabila digunakan pasti akan dikabulkan-Nya, agar kita berdoa dengan menggunakan nama-Nama baik-Nya (al-Asma al-Husna) secara keseluruhan." [Fiqh al-Siyam, ms. 176-177]


p/s:: jom sesama kita TOPUP pahala..
bukan tepon je yg kene topup yee...
till then..
papaiiii...