Saturday, March 26, 2011

.: tiPs pAbiLa pUtUs cHeNta :.


assalamualaikum korunk....


ini malam cayer mau shareshare sal cecara mau lupakan your EXs... memandangkan kes bunuh diri makin leluasa, cayer mau share sedikitlah cara tuk ubati hati yg terluka... ini berdasarkan pengalaman cayer, kengkawan n relatives terdekat... cayer bukan ape, just wanna share something benda yg berpaedah... so, for those who is in dis situation, bolehlah amik sedikit sebanyak tips ini untuk diamalkan... jom layyaanns... !!


*** banyakkan istiqfar... muhasabah diri, kenapa si dia meninggalkan kita.. becoz u know lah, sometimes kita taktau benda yg kita buat tu betul ke tak.. melainkan bila ada yg tegur kita,, baru kita tahu benda yg kita pk slame ni betul sbena nye adalah salah..


*** dekatkan diri dengan Pencipta... yelah, anggap saja ini adalah dugaan bagi kita bilamana kita sudah jaoh dari Nya... maklumlah bila bercinta ni, banyak yg buruk dari yg baiknye.. lainlah kalo suda ada akad nye... itu cinta yg halal... jgn pulak kita makin jauh dgn Nya.. insyAllah,, bila kita selalu mendekatkan diri dengan Nya maka hati kita akan perolehi ketenangan... anggap saja si dia bukan jodoh yg terbaik utk kita.. anggap saja Dia hanya mahu menguji keimanan kita... "maka tidak sempurnalah iman seseorang itu seandainya dia tidak diuji..."  insyAllah,,, yg lebih baik bakal mendatang... yakinlah... =))


*** buangkan segala kenangan bersama... jgn disimpan lagi gambargambar si dia... buat apa dikenangkan barang yg lepas... krn kita tahu si dia takkan kembali lagi... buang saja teddy bear @ frame gambar yg dihadiahkannya dulu... kasi pijakpijak hempashempas kat lantai je.. hee.. 


*** delete no phone... tak kira samada no si dia @ adiknya or even mak nya sekalipon... delete semua andai itu bole djadikan sb kita masih teringatkan si dia... ini bukan lah bermakna kita nk memutuskan hubungan silatulrahim, tp ini untuk kebaikan masa depan kita jugak... xperlu contact si dia lagi tau..!!


*** block terus acc FB... block semua fb yg berkaitan dgn si dia... tak perlu lah korang skodengskodeng lagi fb si dia or famili dia... yg lepas tu lepas.. samada dia bahagia or tak, itu bukan urusan kita lagi... itu semua kerja Allah... andai si dia berbahagia dgn pilihannya,, alhamdulillah.. dan sekiranya si dia tidak berbahagia,, kita pakat kata padan muka ko..!! ha ha.. mcm jahat aje kan... 


*** elakkan duduk bersendiri... luangkan masa bersama rakan karib n famili agar kita tidak mengimbau kisah lama... selalulah bersama mereka sambil melakukan aktiviti berfaedah bersamasama... tgk wayang pon best gak kalo g ramairamai... kan... =))


*** gantikan rasa sedih@kuciwa dgn membantai buku pelajaran... study sampai kita rasa letih sampai terus tido.. insyAllah seteret A's yall..!! 


*** yakinlah yg lebih baik kan datang... yakinlah... percayalah... kita hanya merancang tapi Allah yg menentukan... doa banyakbanyak ohkeyhh...


jom sesama kita perform good deeds.. !! 
anggap saja itu suatu ujian untuk mematangkan lagi kita dalam meniti likuliku kehidupan yg penuh fanaa ini... org kampong cayer cakap, experience is d best teacher... !! 
hidup tanpa pengalaman @ cabaran adalah sesuatu yg membosankan... 
B.O.S.A.N ohkeyyhhh... !!!


till then,,
papai...
esop skola sudda..
p/s:: tolonglah bg cayer cuti.. =((







No comments: